En af de bedste former for styrketræning er ved at bruge sin egen vægt, også kaldet calisthenics. Dette gør kropshævningerne: pull-ups og chin-ups til nogle af de bedste træningsøvelser, hvis man ønsker at styrke biceps og ryggen.

Pull-ups vs. Chin-ups

Hvis man tager i fitness, vil de have udstyr der gør det muligt at lave både pull-ups og chin-ups. Pull-ups er kendetegnet et overhåndsgreb på baren, hvor chin-ups benytter man sig af et underhåndsgreb. Hvis man ønsker at stimulere biceps mest, kan man benytte sig af chin-ups. Hvis man derimod ønsker at stimulere ryggen mest, bør man lave pull-ups. Man kan med fordel ændre sit greb breddemæssigt alt efter, hvor man ønsker at stimulere musklerne. Ved pull-ups vil et bredt greb fokusere på den øvre del af ryggen, mens et smalt underhåndsgreb vil fokusere på biceps.

Teknikken ved kropshævninger med pull up bar

Hvis man vil lave en pull-up skal man have overgreb på baren og starte i strakte arme. Det vil være hensigtsmæssigt, hvis man hopper op til baren, så man ikke kan nå jorden med fødderne når man hænger i strakte arme. Herefter trækker man sin hage op til baren og herefter lader sig sænke stille til udgangspositionen igen.

Pull-ups er en fantastisk øvelse uanset om man kan lave 1 eller 15 gentagelser. Som oftest vil man have problemer i starten, men man kan med fordel bruge en elastik man svinger rundt om baren og efterfølgende sætter den under foden så man får støtte til sine kropshævninger.

Eftersom disse øvelser kun skal bruge egen vægt, er den mulig at lave flere steder. Dog kan det være svært at finde en bar, hvor det passer med skulderbredden. Ved at købe en pull up bar her, vil man have mulighed for at lave sine kropshævninger på alle tidspunkter af døgnet. Det eneste det kræver er en stærk dørkarm der kan holde ens kropsvægt.