Prøv at forebygge mod rygsmerter snarere end at lindre

Smerter i ryggen, stiv ryg eller bare en tendens – her kan du få mere info: I denne artikel får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Denne artikel er ikke en læge-videnskabelig artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige liv!

Råd mod rygsmerter

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  1. Bevæg dig mere normalt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælp til at bevæge sig mere (det kan du finde mere info om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Træn din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Styrk din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse mere om her hos BFA
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her: venepumpeoevelser.dk)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører ovenstående øvelser. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: